Matematikbinalen!

Att programmering har kommit in i ämnet matematik var det ingen som missat. I två dagar var jag i Karlstad tillsammans med Hands on Science och delade med mig av mina erfarenheter och kunskaper om programmering på Matematikbinalen.

Större delen av tiden stod jag med Hands on Science monter och pratade om olika programmeringsbara saker. Favoriten bland de besökande var helt klart Blue-bot och Bee-bot som flest kände till och som många hade på sina skolor eller skulle köpa in. I montern kunde de nyfikna testa båda blue-bot och bee-bot men mest kreativa var de som var på workshopen ”we are the robots” med mig.

We Are The Robots (målgrupp f-3)

Ett gäng programmerade analogt och testade Bluebot och Bee-bot på olika mattor. Med från jobbet hade även lilla staden följt med. Botarna ska programmeras genom staden med olika uppdrag.

IMG_8786

IMG_8831

Idéerna var många bland deltagarna på workshopen hur man kunde använda den på hemma plan. En kom på idéen om att göra Vallerby från LasseMajas Detektivbyrå då man läste om den som högläsningsbok.

Exempel på användning inom matematiken:

Mäta en sträcka, omkrets, area: En blue-bot går 15 cm per steg framåt eller bakåt. När den svänger gör den det med ett kvartsvarv på samma ställe den står. Har man ett rum så kan man genom att först uppskatta ungefär hur långt rummet är.

Uppskatta/ problemformlera:

Ge gärna eleverna en referensram. tex en skolbänk har en bordskiva 50 x 50 cm. Vi låtsas att det står 7 rader från whiteboard till andra sidan väggen. Det blir alltså 50 cm x 7 minst. 50 x 7 = 350 cm. Delar vi då 350 med 15 får vi 23,3. Alltså minst 23 pilar framåt. sen får man räkna med att det är mellanrum mellan bänkarna och då har vi kanske 10 pilar framåt till.

Testa:

Eleverna räcknar och trycker 33 pilframåt på blue-bot/ beebot. vart hamnade vi? nådde vi väggen och den fortsätter köra in i väggen? Var det för kort? hur många pilar till behöver vi?

Lektionsplaneringar Bluebot/Bee-bot: https://hospedagogen.com/lektionsplaneringar-och-ovningar-for-blue-och-bee-bot/

När jag programmerar så är det viktigt att låta eleverna tänka. Om viger dom en manual för så här gör du, följ de här instruktionerna eller skriv av den här koden så är risken att eleverna egentligen bara tränar på att följa färdiga instruktioner.

Därför är det viktigt för mig när jag lär ut programmering att eleverna först tänker ut och gärna skriver ner vad de ska göra. Om jag ska visa vad de ska göra så visa vad dom har för olika pusselbitar för att skapa programmet eller vad för typ av projekt de ska göra.

Detta förklarade jag i workshopen med Microbit då workshop deltagarna fick skapa en telegraf med Microbit. De skulle få en ledlampa att lysa lång eller kort stund för att kunna skicka morse kod. Men innan de skapade programmet med programmeringskod satte vi ihop lampan med microbiten och förklarade hur det hela fungerade innan vi programmerade. Jag är övertygad om att man lättare kan förstå programmeringens olika block som vi arbetade med i denna uppgift, om man förstår vad man ska programmera.
I denna övning skulle deltagarna programmera en ledlampa som var kopplad till pin 0 och GND. Om lampan lyser har vi skickat en digital signal att den ska vara på i programmeringen är detta block var på 1 och av 0.

Då workshopen va endast 45 minuter fanns det inte tid för extra uppgiften men en hel del hade redan tagit sig an vad som skulle vara extra uppgiften om tid fanns. Att lägga in en loop.

IMG_0715.jpg

Den tredje workshpen fick deltagrna prova på Sphero och Ozobot.

Som alltid vid workshop och mässa är det minst lika roligt att få höra hur det fungerar ute i skolorna, få nya tips av andra och klura ut nya grejer. Nästa tillfälle blir i Nacka stadshus den 9 februari mellan 12- 13:30 då vi visar upp hur vi arbetar med med digital kompetens på Backeboskolan.

Vill man komma på workshop med mig så finns det fortfarande plats på Kom igång med Microbit workshopen jag håller för Hands On sceince den 22 mars: https://hos.se/kurser

Vill man ta del av hur vi arbetar och få med en massa tips hem från Backeboskolan så anmäler till Kreativ fredag på Backebo där jag och min kollega Sofia vägleder er i magin med digtal kompetens. Start föreläsare är författarna för Curly Bracket böckerna.

Info och anmälan Kreativ fredag: http://www.backeboskolan.se/kreativ-fredag-2018-workshop-i-digital-kompetens/

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s